Bokbloggsjerka bokrean

Tänkte ta och prova att vara med på bokbloggsjerkan den här veckan för första gången 🙂

Veckans fråga lyder: Har du gjort några fynd på bokrean i år? Om ja, vilken bok är du mest sugen på att läsa? Om nej, vad fällde avgörandet för att du bestämde dig för att avstå?

Jag hade faktiskt tänkt undvika bokrean helt och hållet. Men så råkar jag ha en svägerska som arbetar i bokhandel, och när hon placerade reakatalogen i mina händer kunde jag inte låta bli att välja ut ett par böcker ändå.

Den första är ”Efter mörkrets inbrott” av Haruki Murakami. Har inte läst någon av hans böcker men har varit nyfiken. Tyckte att den här lät intressant, så jag slog till på den. Det är nog den jag är mest sugen på att läsa.

Efter mörkrets inbrott

Den andra boken är ”Miss Peregrines hem för besynnerliga barn” av Ransom Riggs som är en ungdomsbok. Boken innehåller en öde ö, ett övergivet barnhem och underliga barn. Boken innehåller även egendomliga svartvita fotografier på barnen. Låter ju för spännande för att inte läsa, även om jag inte är någon ungdom 🙂

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

12 thoughts on “Bokbloggsjerka bokrean

  1. Ungdomsböcker borde kallas allåldersböcker tycker jag för inte måstematcher ha en särskild ålder för att läsa dem, ala borde snarare ge dem ett försök 😀 /hon som nästan uteslutande läser ungdomsböcker

  2. Har läst ”Miss Peregrines…” Och jag läser gärna ungdomsböcker trots hög ålder. 😉 Jag tyckte att boken var läsvärd, tänker fortsätta att läsa serien, läsa tvåan när den kommer ut på svenska. Men boken var inte lika läskig som jag trodde efter att bara ha sätt på fotona – de tyckte jag var mer ruggiga. Men det var en fascinerande berättelse.

    Murakamis bok köpte min sambo så det kanske blir tillfälle även för mig att läsa den så småningom. Jag har många olästa Murakami i hyllan. Har faktiskt inte heller läst honom, men samlat på mig för jag tror att jag skulle gilla om jag verkligen läste. Blir kul att se vad du tycker!

  3. Murakamis bok klappade jag lite på i bokhandeln, men köpte den aldrig. Läste hans Fågeln som vrider upp världen för ett tag sedan och vill egentligen läsa mer av honom. Miss Peregrines… köpte jag också 🙂

  4. Vilken lurig svägerska! Den där ungdomsboken låter intressant, men jag har insett att jag vuxit ifrån ungdomsböcker för gott…

  5. Trots att jag nog inte längre kalls ungdom, är det dom böckerna jag ibland älskar mest! Har aldrig gillat den kategoriseringen, inte ens när jag som 10-åring började lästa inom den kategorin, för den är bra mycket bredare än ”enbart” för ungdomar!

    Tur att ingen går med fingret höttande mot en och säger ”Nämen, det där får du inte läsa! Du är för gammal för den boken”.

Kommentera

