Ett steg på vägen

Ja, vad ska man säga. Orken lever inte alltid upp till förväntningarna. Jag fick till ett renskrivet första utkast av cafénovellen till Ariton. Och insåg att den blev mycket kortare än förväntat… Men det går nog bra att fixa till när jag går igenom den nästa vända. Satte sedan förväntansfull igång med skräcknovellen, men där tog det tvärstopp. Jag var så trött så jag visste knappt vad jag satt och skrev. Den är i alla fall påbörjad, men gårdagskvällen blev inte riktigt det skrivrace jag hade sett framför mig 🙂

Ett tips som jag använt mig av vid arbetet av min roman för att göra mina karaktärer mer tydliga för mig själv är att jag letar reda på bilder på skådespelare som jag tycker passar bra i rollen 🙂 Har ingen aning om andra gör på samma sätt, men det fungerar bra för mig. Jag väljer ut några passande bilder som jag klistrar in varje karaktärs beskrivning. Så kan jag lätt titta på bilderna för att beskriva utseende, men tycker också att jag får en bättre känsla för själva personen och kan lättare tänka mig hur denne skulle reagera i olika situationer.

Och nu är huvudrollerna i mitt nästa romanprojekt tillsatta! 🙂 Känner mig väldigt nöjd. Hade jättesvårt att hitta en kvinnlig skådespelare som hade det utseendet som jag hade tänkt mig till huvudpersonen. Men så råkade jag zappa förbi en serie på tv som jag aldrig sett förut och upptäckte en för mig okänd skådespelerska som passade utmärkt. Utöver henne har jag hittat två passande män som får gestalta karaktärerna i min fantasi. Återstår några bikaraktärer bara. Vilka jag har valt? Det kommer jag aldrig att avslöja… Den som läser får bilda sig en egen bild och den vill jag inte påverka 🙂

9 thoughts on “Ett steg på vägen

  1. Bra jobbat 🙂 Jag ser också verkliga personer framför mig, inte nödvändigtvis skådespelare. En sångerska är ”modell” för hur jag tänker mig min karaktär Jessica. Och nope, kommer inte heller avslöja vem!

  2. Det där med bilder var ett bra förslag, det har jag inte tänkt på tidigare. Ibland tycker man att man har en klar bild av en karaktär, vilket man kanske har, men en bild säger ju mer än 1000 ord och kan säkert tillföra massor!

  3. Jag har också letat fram bilder på mina två huvudkaraktärer. En kul grej och om det gör att man har lättare att lära känna karaktären är det jättebra. Fast det har inte fungerat för mig tyvärr. Men kul är det.

  4. Intressant med att leta bilder för karaktärerna. Jag har aldrig testat det, får kanske börja göra det under stunder när det går lite trögare med skrivandet 🙂

Kommentera

