Utlåtande

Ja. Det som kommit via mail var så klart utlåtandet från lektören. Jag skickade mitt manus till författarcentrums lektörstjänst. Hade surfat runt lite på andra sidor också men tyckte att det var svårt att bedöma vilka som var bra, och vilka som var värda priset. Författarcentrum hade ett förhållandevis bra pris. Författaren och lektören är anonyma för varandra, så jag har ingen aning om vem som har fått äran att läsa mitt manus 🙂 Men jag är tacksam för synpunkterna.

Som ni kanske minns hade jag börjat tappa tron på mitt manus ganska rejält innan jag skickade in det till lektör. Jag var osäker på om historien höll och om jag skulle gå vidare med det eller inte. Tack vare många peppande kommentarer (Tack!! ❤ ) skickade jag ändå in det, och det är jag nu glad för. Jag vill avsluta arbetet med detta manus, och nu vet jag hur jag ska gå vidare och jag har lusten att göra det.

Man utlovades fyra st A4 sidor, och mitt utlåtande var fem och en halv sida. Jag börjar med det positiva genom att klistra in citat eller delar av citat tagna ur utlåtandet.

”Det som fungerar bäst och sitter i länge, ja flera veckor efter avslutad läsning, är skildringen av relationen.”

”Jag tycker att du lyckas bra med att fånga XX beteende på det nya jobbet. Även XX knotande i vardagen, den som hon tycker fientliga omgivningen i det lilla samhället, hennes ensamhet med sina tankar och stigande rädslor fångar du väldigt bra, liksom XX som blir en mycket levande person.”

Sedan följer en rad exempel på det som inte fungerar bra. Och vad tror ni det kan vara för en nybörjare som aldrig gått en kurs i att skriva? 🙂 Jo så klart, att jag skriver läsaren på näsan och gestaltar för dåligt. Fick något av en aha-upplevelse och känner mig plötsligt sugen i att ta tag i manuset igen med en ordentlig omskrivning.

Lektören avslutar bland annat med:

”Vad gäller psykologi och språkbehandling i övrigt  klarar du det bra. Du behöver bara lyfta språket här och var.”

”Du har en bra historia och jag tror på den. Du behöver bara bli lite mer medveten om läsarens roll och våga lita på att du inte behöver skriva ut allt.”

Så sammanfattningsvis känner jag mig nöjd och peppad. Det här omdömet fick bli det som avgjorde ödet för mitt första färdigskrivna manus. Och resultatet är att manuset i högsta grad är vid liv. Och jag vet vad jag ska pyssla med efter semestern 🙂

 

 

12 thoughts on “Utlåtande

  1. Välkommen in i ”redigeringsgänget!” Kul med bra utlåtande. Gestaltningen är tydligen det som till 99% falerar hos dom flesta. Bara man vet vad det är så kan man sätta tänderna i det och jobba vidare.

  2. Bra med konstruktiv kritik, det kanske underlättar att veta vad någon helt annan tycker. Lätt hänt att skriva läsaren på näsan, man får försöka läsa manuset som att man inte vet att man själv har skrivit det, men det är jättesvårt. 😉

  3. Just det där med att inte skriva läsaren på näsan är jättesvårt. Just för att det ibland kan vara ganska individuellt. Det en läsare tycker är alldeles för tydligt, kan en annan tycka att den inte förstår. Men heja, heja! Nu vet du var du ska fila och slipa. Då går det genast mycket lättare 🙂

  4. Vad kul att det gav dig bra saker och var värt det. Du fick ju mycket positivt, det gör det lättare att fortsätta arbeta med det också. Bra med lite ny energi och lust att redigera vidare, heja på!

  5. Jag som är helt grön i detta gebit och aldrig har skickat in något, utan bara har min presumtiva bok i huvudet , tycker att denna kritik var utomordentligt positiv. Jätteroligt. Varmt lycka till med det fortsatta skrivandet.

Kommentera

