Framtidsplaner

Ibland slås man av hur tuff bokbranschen är och hur avlägset ett bokkontrakt kan kännas. Det är lätt att fråga sig vad man egentligen håller på med och börja fundera på att ge upp.

Jag har funderat mycket på det här på sistone, varför skriver jag? Vad vill jag uppnå?

Självklart är den stora drömmen att kunna leva på mitt skrivande och enbart ägna mig åt det. Det vill nog de flesta som skriver. Men jag inser hur få som faktiskt kan leva på sitt skrivande i Sverige, och det är inte särskilt sannolikt att jag kommer att bli en av dem. Mer realistiskt kan vara att hoppas på att skrivandet på sikt kommer att ge en inkomst som gör det möjligt för mig att jobba lite mindre och kanske ägna en dag i veckan enbart åt skrivande. Även det här känns ju också ganska avlägset just idag då jag inte ens fått en bok utgiven.

Så vad är det då som driver mig? Jag hoppas ju verkligen på ett förlagsavtal. Någon som tror på mig, hjälper mig att göra min berättelse så bra den kan bli och som framförallt hjälper mig att nå ut till läsare. Så att mina berättelser sprids och förhoppningsvis kan glädja andra. Och det är väl där jag stannar.

Jag vill bli läst.

Det är det jag vill. Jag vill skriva och jag vill bli läst. När jag insett att just det är det viktigaste så släpper faktiskt en del av pressen och jag känner att skrivandet är något jag kommer att fortsätta med oavsett hur det går. Får jag inga böcker utgivna kan jag alltid ge ut själv i lite skala och kanske ändå få en liten läsarskara, om inte annat så åtminstone i den närmsta kretsen. Och det kan vara gott nog.

Även om jag nog aldrig kommer att ge upp drömmen om att bli utgiven på förlag… Hårt arbete ska väl någon gång löna sig 🙂

6 thoughts on “Framtidsplaner

  1. Jag undrar också vad jag håller på med. Man skriver och skriver och skickar in och skickar in och får refuseringsmail tillbaka. Samtidigt känns det som ett bra och utvecklande ”Fritidsintresse”. Vissa spelar golf, vissa spelar TV-spel, vissa rider. Jag skriver. Kommer i kontakt med intressanta människor, utvecklas och vidgar min fantasi. Men visst vill jag bli utgiven. Det är nog allas vårt mål som skrivande människor. Antingen via förlag eller trycka själva. Vi får se hur det går!

  2. Det är en tuff bransch, svårt att nå ut till läsare. Fler skriver och färre läser känns det som. Men ge inte upp så länge du tycker det är kul att skriva. Såklart blir din bok utgiven på nåt sätt förr eller senare. 😊

    • Ja på ett eller annat sätt ska det nog bli något 🙂 För mig känns det bra att tänka att det inte är hela världen om det inte går, att jag i första hand gör det för att det är roligt. Tar bort lite av pressen.
      Sedan är jag ändå ganska inställd på att det SKA gå. Förr eller senare 🙂 (Helst förr!)

  3. Jag känner igen det du skriver. Min plan från början var också att tjäna tillräckligt på böckerna för att kunna skriva en dag i veckan och jobba fyra. Men jag insåg snabbt att en dag inte räcker till. Så nu jobbar jag en halv dag i veckan och skriver resten. Hoppas att du blir utgiven! Snart! 🙂

Kommentera

