Ett steg före

Jag är som sagt väldigt sugen på att börja skriva på nästa manus, det har väl inte gått någon förbi 🙂

Men det känns svårt när jag har så mycket annat som jag kommer behöva skriva. Sex till dödssyndsnoveller som ska in samt novellen till det andra projektet, som jag berättar mer om då det blir mer officiellt. Rädslan är att jag ska börja på mitt romanmanus och sedan behöva bryta för att hinna med allt det andra. För att råda bot på detta har jag legat i den senaste veckan. Jag har skrivit två novellutkast på dödssynder, så att det som sedan återstår är redigering och finputs. Jag har även tänkt igenom den andra novellen så gott jag kunnat och planen är att försöka skriva ett utkast av den i helgen. På detta sätt har jag frigjort hyfsat mycket tid fram till april då jag behöver komma igång med dödssynden som har deadline första maj. Så då borde det gå ganska bra. Blir ju lättare att sticka emellan med bara en novell i april också.

Så idag ska jag skriva ut min synopsis igen. Jag har några fler scener som ska stickas in där det passar och jag tycker det är mycket lättare att få en översikt av händelseförloppet då jag har det utskrivet på papper.  Och sedan tror jag faktiskt att jag börjar skriva nästa vecka. Tjoho!

Maken har dessutom precis köpt ett nytt TV-spel. Alltså ett perfekt tillfälle att ägna kvällarna åt skrivande 🙂

12 thoughts on “Ett steg före

  1. Man är så sugen att skriva på både det ena och det andra men ibland måste man lägga band på sig själv. Det funkar inte att blanda hur som helst. Det är bättre att bara notera sina idéer genom synopsis eller enklare anteckningar, sen får man gå lös på dom när tid finns. Lycka till med dödssynderna!

  2. Duktig du är! Att skriva noveller tar ju också en massa tid (iaf för mig, det verkar ju gå väldigt lätt för dig 🙂 ) Iaf. Jag förstår att du längtar efter att påbörja romanen. Den känslan, så härlig!

  3. Ojojoj, mycket att skriva! Härligt att du verkar ta det så lugnt ändå. Jag tror att jag skulle bli sönderstressad av att ha så mycket på gång. Har du några tips om hur du skriver noveller? Jag har precis börjat på min allra första novell någonsin, och än så länge måste jag säga att det går ganska långsamt – känner mig väldigt ovan vid formatet. Nästan lite rädd. Okej – kanske inte rädd egentligen, men liksom lite försiktigt. Hur gör man?

    • Var lite tveksam till att tacka ja till en början då jag var orolig för pressen det skulle bära med sig. Men jag försöker att ta det lugnt och utnyttja till deadline. Vet några som redan verkar vara klara med de flesta av de sju novellerna, men jag låter det ta sin tid för att hinna med annat också. Skulle kunna skriva ett inlägg om hur jag tänker kring noveller, måste tänka igenom det lite först bara 🙂

Kommentera

