En våg av ångest

Igår kväll då jag stängt ned datorn och gick och lade mig slog ångesten till och jag fylldes av tvivel. Jag låg vaken med tankarna snurrande i huvudet och ont i magen och började undra om jag borde ge ut boken överhuvudtaget.

Jag börjar undra om den är bra nog, om läsarna kanske kommer rynka på näsan och inte gilla den, om den är för rörig och ofokuserad… Jag vet inte längre vad jag ska göra 😦

Ett alternativ skulle vara att trycka bara en liten upplaga till familj, vänner och bekanta. Men oavsett hur jag skulle trycka den skulle jag anlita en redaktör först, och det kanske är just det som behövs för att jag ska känna mig säker på den. Och då kanske jag skulle ångra mig och vilja ha en större upplaga.

Förstör jag för mig själv om jag ger ut en bok som inte går hem? Försvårar det för mig i framtiden?

Jag vet varken ut eller in längre… Kanske är jag bara trött på texten efter alla vändor. Ska försöka läsa igenom med så öppna ögon som jag kan och försöka fatta ett beslut. Önskar att någon kunde tala om för mig vad det rätta beslutet är bara…

16 thoughts on “En våg av ångest

  1. Precis, man kan inte bli älskad av alla. Det värsta är att man tror att de som nu inte skulle gilla boken kommer att typ kasta tomater på en och hänga ut en i media, men det värsta som händer är väl att de lägger i från sig boken. Men om man som författare inte bryr sig så tycker jag inte man har lagt ner tillräckligt mycket av sin själ, så det är nog ett gott tecken att ha ångest.

    • Jo, man får väl se det som ett gott tecken att jag bryr mig 🙂 Det är kanske mest nerver över att ta det här stora beslutet och kasta sig ut i det okända. Själv blir man ju till sist så blind för sin text så jag har så svårt att avgöra hur bra eller dålig den är…

  2. Jag som fått nöjet att läsa ett manus av dig är ganska säker på att det där sitter i ditt eget huvud. Tvivel drabbas vi alla av och jag är helt säker på att din bok kommer att gå hem hos läsarna. Hoppas att du trycker den i fler ex än till släkt och vänner. Men även om du trycker en så liten upplaga, vill jag absolut köpa ett ex, så tryck ett ex till mig med då! 🙂
    Jag tvivlar på att du försvårar för dig själv i framtiden också eftersom förlagen knappast lär fatta ett beslut på vad du skrivit tidigare. Kör hårt!

  3. Förstår precis hur du känner eftersom dina tvivel är samma anledning till att jag själv inte gärna ger ut min berättelse på egen hand. Men en redaktörs genomgång är ju inte fel oavsett hur du gör 🙂

  4. Det där sitter bara i ditt eget huvud. Det övergivna huset lade jag ut för trycket på (fick tillbaka det flera gånger om) och den har just kommit i sin tredje upplaga (!) eftersom den fortfarande säljer slut! Därefter har jag blivit utgiven utan att stå för någonting på samtliga mina andra två (snart tre) böcker på olika förlag. Jag kände precis som du gör nu inför DÖH, men jag har inte ångrat mig en enda sekund. Man måste våga för att vinna! Och tänk på att det inte precis är så att de tar vad som helst för manus utan ditt har blivit antaget! För att de tror anser att det håller och tycker att det är bra. Go girl!

  5. Jag har läst en bok om avhandlingsskrivandets olika faser, och när man skriver en roman går man säkert genom samma faser som när man skriver en avhandling, och av den lärde jag mig att många fastnar på sluttampen och boken blir opublicerad. Dels för att ångesten då kommer, vågar man stå för det man skrivit, dels för att man börjar se ljuset i tunneln och då tappar sugen alldeles innan man passerat målsnöret. Är nog litet där själv, att jag tappat sugen alldeles innan mål. Min bok är i princip helt klar, bortsett från sammanfattningarna till varje kapitel. Och det är så trögt att få det allra sista skrivet. Kämpa på!

    • Det stämmer nog ganska bra även på romanskrivande. Och det är nog där skon klämmer, kan jag stå för det jag skrivit? När jag nu måste jobba hårt på marknadsföring, spridning och visa att jag finns, kan jag då stå för det jag skrivit och trycker i handen på folk?
      Men jag kan nog det… Jag tror på min historia och är inte redo att ge upp den 🙂

Kommentera

