Vet vad jag ska göra i vår…

Åh, jag minns det som igår(Det var i förrgår…) Jag låg här hemma och tittade på tv och tänkte att redigerandet kunde vänta till en annan dag. Suckade lite och njöt av tanken på hur mycket tid jag tyckte mig ha. Hur bra det skulle gå att växla mellan de här två projekten under våren.

Sedan kom manuset tillbaka från redaktören.

Jisses. Jag kommer få redigera häcken av mig de närmaste månaderna! Manuset innehöll 1500 kommentarer som jag ska åtgärda nu i första vändan. Och det är helt okej. Jag var förberedd på att det blir mycket som ska putsas till och det kunde ha varit värre. Men jag fick också åtta större punkter som kräver att jag skriver till nya kapitel, bygger ut bakgrundsstoryn ytterligare med mera. Och ja, att redigera innebär mycket arbete. Men jag hade väl på något sätt intalat mig att jag inte skulle behöva göra så stora förändringar i själva handlingen. Det finns inga måsten, det är mitt manus och jag gör som jag vill med det. Men hon har helt rätt i det hon skriver och jag håller med om att det kommer göra berättelsen mer spännande.

Så nu har jag genast huggit in på alla enkla kommentarer som innebär att stryka ord, ersätta ord o.s.v. De större förändringarna kräver att jag låter det sjunka in och gör en plan för hur jag ska genomföra allt så det får ta några dagar.

Summa summarum: Båda mina manus har nu deadline sista april. Det ena till förlaget, det andra till lektören. Så nu vet ni vad jag ska göra under våren 🙂

Nu ska jag i stället packa väskan, för i morgon drar jag till London! Vi hörs om några dagar 🙂

4 thoughts on “Vet vad jag ska göra i vår…

Kommentera

