Bokbloggsjerka 5-7 mars

Veckans fråga i bokbloggsjerkan är vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.

Jag tycker nog om bokrean som jag tycker om andra reor, vilket är att jag inte är överförtjust. Jag handlar helst som jag vill och när jag vill. Gillar inte stressen då alla samtidigt ska trängas och och gillar inte att andra ska säga åt mig vad jag ska handla och när jag ska handla det. Så man kan väl säga att jag köper det jag vill ha när jag vill ha det, även om det finns pengar att spara på rean. Däremot kan jag vänta på pocketversionen av böcker jag vill ha om de kostar för mycket.

Med det sagt så är ju en bok en bok, och är det bra pris så är det en ännu bättre bok 🙂 Brukar sällan planera att handla på rean, men snubblar man över något kan det vara svårt att låta bli. I år tänkte jag absolut inte handla, men gick en kväll in på den lokala mataffären för att handla en limpa. Och vad står inte där om ett bord fyllt av böcker… Köpte fyra stycken till mig själv bland annat Keplers senaste som jag tvekat på men ändå slog till när det var bra pris. Köpte även Mons Kallentofts Jordstorm samt Tango för vilsna själar och Kvinnan som stal mitt liv för att vidga mina vyer. Nu har jag ju fått större barn också varav ena läser själv, så en hel del barnböcker blev det också. När jag ändå var på gång, menar jag 🙂 Känns ändå försvarbart att öppna barnens ögon för böckernas värld.

Tror nog tyvärr att bokhandeln kommer fortsätta att minska. Det är ändå något visst med att känna doften av böcker och kunna vrida och vända på dem, men jag bidrar själv till minskningen då jag mest handlar på nätet. Snabbt, smidigt och bra för en som jag som bor på landet. Läsplattor däremot har inte fångat mig än… Jag håller mig till fysiska böcker 🙂

image

 

14 thoughts on “Bokbloggsjerka 5-7 mars

  1. Jag håller mig också till fysiska böcker, tycker det är fint i bokhyllan helt enkelt. Har bara köpt 2 böcker på rean, men borde kanske ha köpt fler, det är inte fel att spara en slant.

  2. Jag gillar bokhandlar, antikvantin, bibliotek, e-böcker, ljudböcker och e-böcker 🙂 Att gå i bokhandlar är inspirerande, men mest gillar jag att gå på antikvariat, det är den verkliga fyndplatsen för mig.

  3. Jag såg att du köpt en Lucy Dillon-bok. Jag har också en stående här, som jag skall ge en chans framöver. Barnböcker på rea, särskilt när man ramlar över dem i livsmedelsbutiken som du skrev om, har fungerat bra under flera år. Nu är det inte lika lätt längre, våra tjejer är 10 och 11 och har fått en ganska bestämd uppfattning om vad de gillar. Jag såg att första och andra delen av ”Bronsdolken” är på rea nu, men dem har vi redan. Istället lockades jag av bokbloggar att köpa andra böcker, som inte var på rea.., till barnen. Som ”Vem som helst utom Ivy Pocket”.

Kommentera

