Huvudbry

image

God fortsättning på er! Hoppas att ni hade ett fint nyår, det hade vi. Väldigt god mat och alla var på gott humör hela natten, till och med barnen.

Jag beklagar verkligen att det är så oerhört dålig aktivitet här, men det har varit fullt upp med julfirande, nyårsfirande och nu den fruktade bokföringen med bokslut… Jag blir så snurrig och får smått panik över att jag inte kan det här bättre. Men jag googlar, googlar och googlar och bit för bit faller det på plats. Jag får helt enkelt ta ett problem i taget och lösa det. Det förenklade bokslutet är upprättat och nu återstår bara att avsluta räkenskapsåret i bokföringsprogrammet så att allt blir rätt inför 2017. Tror att jag har koll men har även tänkt boka en rådgivningstid med en bokföringskonsult för att se över att jag verkligen tänkt rätt. För säkerhets skull…

Jag har också tagit mig i kragen och till sist köpt en ny dator. Har ofta svårt att motivera stora utgifter, tänker att datorn går ju fortfarande att starta… Men allvarligt talat, om man nu ska skriva så pass mycket som jag gör och behöver utnyttja varje ledig stund man kan hitta så fungerar det inte att ha en dator som rätt som det är blir svart eller startar om sig tre gånger på raken. Så när jag bad min man om ett USB-minne då jag var rädd att datorn snart kraschar för gott tog han i stället med mig till Uppsala för att skaffa en ny.

Så nu kliar det verkligen i fingrarna att börja skriva nytt! Dock så måste bokföring avslutas, en testläsning läsas färdig och det nyskrivna manuset gås igenom en vända till. Dessutom åker vi snart på två veckors semester. Så planen är att det nya manuset börjar skrivas 1 februari. Då har jag något att se fram emot, även om det känns olidligt länge att vänta 😉 Innan dess ska jag skriva ut min uppgraderade synopsis som jag då faktiskt kan ta med på semestern och grunna på innan skrivstart, det kan ju verkligen inte skada.

Ser så himla mycket fram emot det här nya skrivåret 2017! Jag har många planer och längtar efter att få sätta tänderna i dem. Vad har ni för skrivmål inför det nya året?

image

Liten, lätt och guldig 🙂

6 thoughts on “Huvudbry

  1. Härligt – och nödvändigt – med en ny dator! Det gäller ju att de är pålitliga, även om jag har för vana att alltid backa upp på en USB.
    Är grymt imponerad av att du klarat bokföringen! Det är klurigt även med enskild firma, för visst har du det? Med tanke på det förenklade bokslutet.
    Mitt skrivmål för året är att bli redo för testläsare, en medvetet lågt satt ribba eftersom det är si och så med energin. Låter skönt med en semester innan du tar tag i manuset igen 👍🏻

    • Ja verkligen nödvändigt! Nu är jag rustad för det nya året 🙂
      Jag är lite förvånad över bokföringen själv faktiskt, haha 🙂 Klurigt är det, började med kassabok för att verkligen lära mig och förstå och skaffade sedan gratisprogram. Så jag har kört dubbelt till och med och kör enbart debet och kredit i programmet vilket visade sig vara synd då man inte kan ta fram någon momsrapport då… Men, men. Det går ändå 😉
      Låter bra att anpassa målen efter energin så att man inte kör slut på sig själv. Lycka till med skrivandet!

    • Ja, det är ju faktiskt väldigt viktigt. När man väl sitter där vill man ju kunna skriva. och man vill inte vara rädd att förlora det man skrivit…
      Och bokföringen… Ja, suck. Det är bara att bita ihop. Jag hoppas också att det har gått bra 🙂

Kommentera

