Omväxling förnöjer

Efter en skön helg med underbart vårväder såg jag fram emot en kort jobbdag idag innan jag skulle hämta barnen. Planerna ändrades dock snabbt när äldsta sonen väckte oss med magont i natt och kräktes. Så det blev VAB i stället. Nu har han äntligen lyckats somna här på soffan och jag får väl ta och läsa eller något för att fördriva tiden.

Nu har jag ett första utkast på nya romanen! Ett shitty, short first draft. Det är väldigt kort och det kryllar av hål och brister, man kan nog närmast kalla det för en väldigt utförlig synopsis. Har landat på ca 30 kapitel, och om vi antar att jag vid omskrivningen får ihop runt två tusen ord per kapitel så har jag ett andra utkast på ca 60 tusen ord. Kommer behöva lägga till fler kapitel också under arbetets gång för att fylla igen en del luckor så det kan kanske bli ett lagom långt manus. Vi får se 😉 Nu kommer jag ta en paus från manuset. I morgon har jag skrivdag och det är nämligen dags att börja redigera boken som ska släppas i höst! Jag har fått en redaktör som även var den som lektörsläste manuset åt förlaget, så jag har även fått utlåtandet som hon skrev för att börja fundera på vad jag kan åtgärda redan innan hon får manuset. Det ska jag ägna mig åt i två veckor nu innan jag skickar det uppdaterade manuset till henne.

Det blir snabba svängningar och lite konstigt att gå från det ena manuset till det andra i huvudet, men jag ser verkligen fram emot redigeringen och att finslipa berättelsen tills den är så bra som den kan vara. Innan jag sedan tar itu med omskrivningen av det nya manuset kommer jag att arbeta mycket med struktur och story, både på övergripande nivå och kapitelnivå. Tanken är att jag sedan har en bra översikt över hela historien och även skriver en tydlig plan för varje kapitel innan jag börjar skriva om allt. Det ska bli spännande att se om jag lyckas få ihop något som liknar det jag ser framför mig i mitt huvud 🙂

Vad har ni för er i veckan?

En perfekt sen födelsedagspresent, snygga böcker och sköna sammetspennor 😉

5 thoughts on “Omväxling förnöjer

  1. Äsch, det första utkastet *ska* nästan vara dåligt 😉

    Fina presenter! Älskar att få ”kontorsmaterial” 😊 Grattis i efterskott!

    Denna vecka har jag mycket i skola och jobb, så det blir nog inte så mycket skrivande som jag skulle önska. Däremot blir det nog en hel del läsning som jag ser fram emot 🙂

    • Ja precis, då kan det bara bli bättre 😉

      Visst var de fina! Jättekul att få saker som man kanske inte prioriterar själv i första hand. Tack! 🙂

      Läsning är bra det också, och laddar batterierna inför skrivandet 🙂

  2. Åh så skönt! Jag håller på att arbeta med mitt första manus och i denna första redigeringsrunda kasserade jag nära hälften av allt jag skrivit. Resterande ska skriva om rejält. Nästa gång tänker jag att jag ska göra som du. Skriva ett KORT första utkast för att sedan lägga undan det och fundera på om det känns bra. Det lär spara lite tid, istället för att skriva en massa nytt hela tiden och sedan kassera det 🙂

    Förresten, vilka underbara böcker och pennor! Jag älskar rosa 😀

    • Mm, det där med att stryka hälften och skriva om resten känner jag igen alltför väl… 🙂
      Tror också att man i slutändan spar tid på att skriva ett kort utkast som man sedan kan möblera om och stöka med innan man gör en omskrivning där man lägger krut på att fördjupa allt. Jag hoppas att det är så i alla fall 😉

      Visst är de fina, jag blev så glad! 🙂

      • Puh skönt att jag inte är den enda som tillbringar en massa tid med att skriva och kasta, skriva och kasta 🙂 Men förhoppningsvis lär man sig av sina ”misstag” och hittar en metod som passar till nästa manus!

Kommentera

