Bokbloggsjerka 4-7 april

jerka11

Denna veckas fråga hänvisar till ett inlägg hos Bokblomma om att just deckargenren följer en mall, är dåligt skrivna och fulla av klyschor. Frågan lyder: Hur ser din syn på deckargenren ut och vad är din syn på dåligt korrekturlästa böcker?

Trots att jag gillar böcker med mord, mördare och spänning så läser jag förvånansvärt lite deckare. De tilltalar mig helt enkelt inte speciellt mycket. Kanske är det bara så att jag inte är speciellt intresserad av att följa utredningen av brott utan är mer intresserad av att läsa om själva förövaren och de som blir utsatta. Då jag inte läser så många deckare kanske jag ska vara försiktig med att uttala mig, men jag kan hålla med om att de flesta följer en ganska tydlig mall. Dock tycker jag inte att det är något unikt för just deckare. De flesta böcker följer någon typ av mall. I inlägget ovan nämns kärleksromaner som någon motpol som skulle vara bättre på att variera sig, och det kan jag absolut inte hålla med om. De kärleksromaner jag läst är i grund och botten väldigt lika varandra. Ett par möts, de blir kära, problem uppstår och då löser det sedan i slutet. Därmed inte sagt att det är något fel på vare sig deckare eller kärleksromaner. Båda slinker ned då och då hos mig 🙂

När det gäller dålig korrekturläsning av böcker så har det aldrig stört mig alltför mycket. Däremot kan jag, nu när jag själv skriver och hoppas på publicering, ibland känna att det är synd att de har haft så bråttom med att få ut boken att den inte korrekturlästs bättre. För det är just den känslan man får när boken är full med stavfel, att de har haft bråttom. Att en bok skulle ha faktafel pga dålig research har jag aldrig upplevt. I så fall har det helt gått mig förbi 🙂

 

23 tankar om “Bokbloggsjerka 4-7 april

  1. Javisst alla går nog efter någon mall tror jag om det så är deckare eller kärleksroman.
    De kanske inte ens tänker på det själv. jag har varit med om felaktigt resarch och det stör mer.
    Mia

  2. Jag tycker det är respektlöst av förlagen mot både läsare och författare att ge ut en okorrad bok. Synd att det måste skyndas så mycket nu för tiden, och jag skulle gärna betala någon krona mer på bokpriset om det garanterades att det var en välarbetad text däri.

  3. Jag kunde nog tänka mig att vänta en extra vecka och betala någon krona mer för en bok som jag vet är korrekturläst ordentligt. Det stör mig oerhört mycket om det är för många fel.

  4. Irriterar mig inte speciellt mycket på korrekturfel jag heller. Har i och för sig aldrig stött på en bok med väldigt mycket stavfel, eller så läser jag för fort för att upptäcka dem. 🙂

  5. Håller med om att deckare inte är de enda som mallas, det är väl det som gör att man dras till en genre, att man har vissa förväntningar? En romance-mall till som är vanlig är väl den där de avskyr varandra från början och över tid så blir det stormande kärlek (som Elizabeth och Mr Darcy).

  6. Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst ”50 nyanser av…” men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!

Lämna en kommentar