Bokbloggsjerka 27-30 juni

Fredag, ledig dag och underbart väder ute! Kan det bli bättre? 🙂 Enligt prognosen ska det idag vara halvklart och runt 13 grader, men ute är himlen blå utan ett moln i sikte och temperaturen ligger på 17 grader klockan 9. Så jag hoppas att de har fel. Och då jag gick ut med hunden i morse såg jag att favoriten i trädgården börjat blomma, pionen. Kanske är det sommarväder på väg till slut. Hoppas!

_140627_14360Veckans fråga hos Annika är: Vilket är ditt litterära land?

Det senaste året har min läsning breddats.  Vilket land boken kommer ifrån är aldrig ett medvetet val jag gör, jag väljer titlar som intresserar mig och bryr mig inte så mycket om var de kommer ifrån. Av de böcker jag för tillfället påbörjat och de som ligger och väntar så är det av en ren slump övervägande svenskt och engelskt. Men ska jag utnämna ett land till mitt litterära land så måste det nog vara USA. Majoriteten av böckerna jag läst är amerikanska. Kanske för att de är bra på att synas och märkas, och jag kanske också är lite lat och inte lägger så mycket tid på att leta upp guldkorn från andra länder 🙂 Men jag gillar också kulturen och miljöerna i USA.

 

22 tankar om “Bokbloggsjerka 27-30 juni

  1. USA har många bra, men så finns det en del där den amerikanska stilen blir för tydlig för min personliga smak. Men det är alltid spännande att läsa nya böcker från områden man inte känner till också! 🙂

  2. Jag har ingen statistik på vilka länder jag läser mest böcker, men eftersom enbart mina Ed McBain bidrar med 5% av min boksamling, så blir det nog USA. Därefter är det brittisk, irländsk, och nordisk litteratur som jag väljer…

Lämna en kommentar