Tankestorm

Jaha. Det går väl inte att INTE nämna det som alla pratar om idag. Valet i USA. Vaknade av att makens klockradio drog igång kl 6 och hörde hur Trump dragit ifrån, och även om jag var inställd på att det kunde gå hur som helst så är jag i chock. Förstår inte hur han ens kunde bli en kandidat till presidentposten, ännu mindre hur han kunde vinna valet. Känns om att framtiden för hela världen plötsligt blivit väldigt osäker. Har svårt att se framför mig hur Trump ska hålla sansade dialoger med övriga ledare i världen och det känns som att det här kan gå precis hur som helst.

Nåja. Jag har försökt skaka av mig känslan av undergång och i stället fokusera på mitt manus! Två av testläsarna har återkommit med feedback, tre stycken återstår. Och igår kom utlåtandet från lektören från Ann Ljungbergs lektörsutbildning. Det var ett utlåtande på tio sidor, väldigt fint strukturerat med olika rubriker som går in på alla delar av texten. Dialog, struktur, karaktärer, intrig osv. Hon har sammanfattat hela manuset så som hon uppfattat det och sedan under varje rubrik lyft fram det som jag gjort bra, och det som kan göras bättre. Tillsammans med de två testläsarnas feedback har jag nu en bra bild av vad jag behöver jobba på, både vad det gäller språket och intrigen. Lektören hade även några tankar om slutet som testläsarna dock inte höll med om. Får se vad de andra testläsarna säger 🙂 Eventuellt tror jag att det som lektören saknar rättar till sig i och med några andra ändringar som jag kommer göra.

Skrivdag både idag och morgon! Och efter en lång startsträcka idag fick jag till sist ihop en planering av några nya kapitel som jag ska skriva och har hunnit skriva 1 1/2 av dem. Hoppas på att orka starta tidigare i morgon och kanske hinna skriva färdigt alla då. Sedan ska jag göra en ordentlig lista på det som ska åtgärdas och beta av en punkt i taget.

Hur har ni det i snövädret? Har ni fastnat i trafikkaoset?

image

 

6 thoughts on “Tankestorm

  1. Vad roligt med sådan strukturerad respons från lektören och som du också verkar tycka var befogad.
    Trump ja, vad säga. Suck. Men han har väl fått väljarna att tro att han kan göra något för dem och USA. Clinton lyckades tydligen inte övertyga lika bra… Intressant framtid iaf.

    • Ja, jag blev glatt överraskad! Annars har jag alltid fått alla kommentarer som en klump. Det blev väldigt överskådligt när allt var uppdelat på det här viset, och visade tydligt vad jag behöver jobba på under varje del 🙂
      Ja, det blir intressant att se vad som händer i framtiden…

  2. Ja den här dagen var en riktig rekorddygn i snöande!! 🙂 jag är vanligtvis ingen vän av mycket snö, men det här var ju nästan lite komiskt!:)
    Härligt med feedback, det verkar ha varit en noggrann lektör.

Kommentera

